DSC04936 

(2009年 香港)

這幾天一些計畫在實行上的不確定與等待,搞得自己非常焦慮

就在很徬徨的時候,突然想到看過的書,作者在裡面提到與李小龍訓練的故事

現在重看這段話,竟然給了我很多勇氣

以下是我的翻譯及原文:

 

小龍要我每天跑三英哩(約4.8公里),速度也不能太慢。跑這三英哩大概要花我們二十一、二分鐘。大約每八分鐘跑一英哩(約1.6公里;註:李小龍1968年自己跑的速度是每六分半鐘一英哩)。

這天早上他告訴我:「我們來跑五英哩吧(約8公里)」。

我回答:「小龍,我不可能跑五英哩的。我比你老好多,我跑不了啦」。

他說:「我們跑到三英哩的時候,就放慢速度再跑兩英哩就好,你可以的」。

「好吧,媽的,就試試看吧」。

開始跑第四英哩的時候,我前三、四分鐘還很ok,突然之間我就不行了。

我好累,心臟也狂跳,完全跑不動。我跟他說:「小龍,我跑不動了」。這時我們還持續在跑著。「如果再跑下去,我會心臟病發,而且馬上就會死。」他只跟我說:「那你就死吧。」我氣到跑完五英哩全程。

我淋浴之後跑去質問他:「你剛為何要那樣說我?」他回答我:「因為你這樣還不如死了算了。說真的,如果你總是給自己設限。就算只針對體能,也都會擴散到生活中其他方面。會影響你的工作、你的道德觀、你整個人。人生沒有極限,只有許多高原。你不能只停在高原,你要超越它。如果你因此而死,那就死吧。人必須不斷超越自己。」


Bruce had me up to three miles a day, really at a good pace. We’d run the three miles in twenty-one or twenty-tow minutes. Just under eight minutes a mile [Note: when running on his own in 1968, Lee would get his time down to six-and-a-half minutes per mile].

So this morning he said to me “We’re going to go five.”

I said, “Bruce, I can’t go five. I’m a helluva lot older than you are, and I can’t do five.”

He said, “When we get to three, we’ll shift gears and it’s only two more and you’ll do it.”

I said “Okay, hell, I’ll go for it.”

So we get to three, we go into the fourth mile and I’m okay for three or four minutes, and then I really begin to give out.

I’m tired, my heart’s pounding, I can’t go any more and so I say to him, “Bruce if I run any more,” — and we’re still running — “if I run any more I’m liable to have a heart attack and die.” He said, “Then die.” It made me so mad that I went the full five miles.

Afterward I went to the shower and then I wanted to talk to him about it. I said, you know, “Why did you say that?” He said, “Because you might as well be dead. Seriously, if you always put limits on what you can do, physical or anything else, it’ll spread over into the rest of your life. It’ll spread into your work, into your morality, into your entire being. There are no limits. There are plateaus, but you must not stay there, you must go beyond them. If it kills you, it kills you. A man must constantly exceed his level.”

~John Little, The Art of Expressing Human Body

謝謝你,反對約束與限制的宗師。

又,李小龍有名的暴力腹肌鍛鍊術-「龍旗」,這是我看過最標準的,有一天我也能達成吧(笑):

 

arrow
arrow
    全站熱搜

    嘍囉 發表在 痞客邦 留言(0) 人氣()